Leuk om op de vooravond van vertrek richting Panama nog even terug te blikken op de afgelopen week waarin we volop bezoek hadden. Heel lang kwam er niemand onze kant op, en nu in 1 week tijd bezoek van mijn broer David, m’n moeder en Marten. Enerzijds hartstikke leuk, anderzijds heel intensief. Voor ons was het een andere week dan anders, je onderneemt dingen die je normaal niet doet. Al met al voelde het voor ons als een week vakantie in ons “gewone” zeilersbestaan.

IMG_0899Zaterdag 15 februari kwam David ’s avonds aan. Beetje vreemd dat hij met een flesje bier in zijn hand uit de taxi stapte, maar al snel bleek dat hij het van de chauffeur cadeau had gekregen: de man was speciaal ergens gestopt om een flesje te kopen toen David zei enorm zin in een biertje te hebben. Waar maak je zoiets nou mee?

Supergezellige dagen volgen. Uitgebreid samen bijpraten, fietsen over Bonaire, uitklaren en daarna lekker aan boord bij sunset barbecueën. Maandag hadden we een prachtige zeiltocht naar Curaçao, mooi achterlijk windje kracht 5. Om 14.15 uur lagen we voor anker op het Spaanse water. Snel schoon schip maken, bijboot lanceren en naar de kant. We kregen een lift naar de autoverhuur, regelden snel een klein wit autootje voor een paar dagen en “genoten” vervolgens van de zeer inefficiënte en trage inklaringsformaliteiten. Wat een verschil met het klantvriendelijke en snelle Bonaire!

Toen alles geregeld was, stond mijn moeder al in te checken bij de balie van haar hotel. Die avond samen uit eten met uitzicht op de verlichte pontjesbrug.

P1050954Allemaal waren we al vaker op Curaçao geweest, dus ieder had z’n eigen inbreng in het plan van de volgende dagen. Dinsdag samen uit ontbijten in landhuis Daniel, de rest van de middag luieren aan het strand van Porto Mari. Helaas moet David alweer terug, maar het was supergezellig! De volgende dagen lekker op pad met m’n moeder, slapen bij haar in het hotel, royaal douchen met veel water, heerlijk!! Pieter slaapt alleen aan boord, grappig te bedenken dat de laatste keer 8 maanden geleden was dat we gescheiden sliepen. Volgens mij had m’n moeder fijne dagen, ze genoot van de zon, van het zwembad en het samen optrekken. Goed nieuws was natuurlijk dat we over een maand onverwacht een klein weekje naar NL komen, waardoor het afscheid nemen op donderdag niet zo zwaar viel. Nadat ze was ingecheckt, kwam Marten door de gate. Nog 1 biertje samen met z’n vieren en toen weer op pad met onze nieuwe gast. Wat een dynamiek!

Heel leuk dat Marten nu bij ons aan boord is. Hij is een goede zeiler en heeft zin in het avontuur wat aan onze voeten ligt. De weergoden zijn ons gunstig gezind, er is een prachtig weer-window waarin we de etappe van Curaçao naar de San Blas eilanden af kunnen leggen. Fijn, want het kan ook aardig spoken op dit traject. Morgenmiddag gaan we vertrekken, nadat we diesel en water hebben ingeslagen.

Gelukkig hadden we dus was tijd voor vertrek, zodat Marten een beetje kon acclimatiseren. Natuurlijk moesten er ook zakelijke dingen worden geregeld, zoals het laten vullen van de gasfles, kopen van motorolie, inslaan van verse groeten en fruit, wat we kochten bij the floating market. Maar er was ook tijd voor genieten; het sea-aquarium was echt de moeite waard, evenals rondje westpunt, bezoek aan de ruige noordzijde van het eiland waar het water hoog opspatte en natuurlijk een ontspannen lunch bij restaurant Jaanchies!

We hebben zin in de reis van ongeveer 6 dagen die morgen gaat beginnen, ons weer even helemaal overgeven aan het ritme van de oceaan. We verwachten niet veel problemen en met 3 man aan boord zal het zelfs makkelijker zijn om de rust te pakken. Wauw, we gaan weer naar de San Blas eilanden!

Als je het leuk vindt de foto’s te zien van ons bezoek, klik dan hier.