Dag 13: donderdag 16 juli 2015: We zeilen als een speer over de turquoise Arafura zee. Leuk als we ineens een zeilschip zien, wat langzaam nadert en vlak achter ons langs kruist. We maken een praatje met ze over de marifoon. Het blijken Canadezen die al 20 jaar aan het cruisen zijn over de wereld. Ze beklagen zich dat ze zich steeds meer in hun vrijheid beperkt voelen. Als Pieter om verduidelijking vraagt, zeggen ze dat ze op steeds minder plekken mogen ankeren, dat er steeds meer regeltjes komen, dat het leven steeds duurder wordt. Waarop wij ze er fijntjes aan herinneren dat ze nog steeds meer vrijheid hebben dan wij over een jaar, als we weer aan het werk gaan! Het is een stralende zonnige dag met mooie ronde witte wolken. En de dag is helemaal goed als we onze eerste echt bluefin tuna van 3,5 kilo vangen! En we begrijpen waarom de Japanners hier veel geld voor over hebben, hij smaakt goddelijk, zowel als sashimi als gebakken in de boter.

Dag 14: We varen onder een prachtige sterrenhemel bij nieuwe maan. Dikke stroom mee, maar pittige golven. De catch van de dag is een meterlange wahoo, met zn heerlijke witte vlees, ideaal voor talloze visgerechten. Het vrieskastje in de koelkast is hiermee volledig gevuld. We leggen weer 150 mijl af.

P1010448 P1010318

Dag 15: we naderen doel. Om 17 uur zien we land! Dat verdwijnt later achter gitzwarte wolken en we varen dikke regenbuien binnen. De zee wordt ineens heel ruig, met hoge verwarde golven uit meerdere richtingen. En ineens is het raak, een grote golf landt vol in de kuip, een deel van het water gutst de kajuit binnen. Een waar afscheidskado van de zee. Een half uur later varen we de rust binnen tussen twee eilanden, hè hè, vlak water. Het laatste stuk van de tocht doen we in het pikkedonker, wat lastig is aangezien er hier onverlichte vissenvallen is het water drijven, van aanzienlijke formaten. Maar alles gaat goed en om 3.30 uur laten we ons anker vallen vlak bij de werf van een rumoerige haven waar veel grote vrachtschepen afgemeerd liggen. Niet een heel romantische plek, maar dat maakt ons even helemaal niets uit. We liggen stil en zijn veilig aangekomen!  We slapen vijf uur aan een stuk en worden wakker van de oproep tot gebed, drie muezzins uit verschillende richtingen die een half uur lang door elkaar heen blèren. Welkom in een nieuwe wereld!

P1010498   P1010321 P1070377

Even nog wat feiten op een rij:

we zijn 15 dagen, 13 uur en 10 minuten onderweg geweest.

We hebben 2258 mijl door het water afgelegd, 2312 mijl over de grond. 54 mijl kregen we dus kado door de stroom mee.

Gemiddeld voeren we 6,05 mijl per uur door het water.

We zijn twee tijdszones opgeschoven, we lopen nu nog 8 uur voor op Nederland.

We hebben 5 uur en 32 minuten de motor aangehad in totaal, dus zo’n 10 liter diesel verstookt.

We hebben 4 vissen gevangen, een yellowfin en bluefin tuna, een mahimahi en een wahoo. Slechts 1 dag hadden we niet beet als de lijn uitlag.