Op weg naar St Helena, dag 0-4

Donderdag 28 januari, dag 0: Gisteren zijn we officieel uitgeklaard met het plan om vandaag te vertrekken. We lopen twee dagen achter op vertrekschema, maar konden niet eerder weg door een stevige noordwesten wind. De wind is inmiddels gedraaid. Maar toch hebben we twijfels. Op de afscheidsborrel aan boord bij Rob en Josien, horen we van hoge swell tgv een storm ergens ver weg in het zuiden. En inderdaad, bij nakijken zien we een forse deining van 4-5 meter uit het zuidwesten, die 2 dagen aan zal houden. Zullen we nou wel of niet? Woensdagavond zijn we voor de laatste keer uitgenodigd bij de Anke Sophie P1020906aan boord, een afscheidsdiner, want onze wegen gaan nu splitsen. Zij varen via Namibie, St Helena en dan naar het noorden, via de Canarische eilanden richting huis, wij gaan naar de Carieb. Waarschijnlijk zien we elkaar in Scheveningen pas weer. En vanochtend hadden we nog een afscheidsontbijt met die heerlijke Sirena’s, zo fijn dat we elkaar een paar dagen geleden weer zijn tegengekomen in deze haven! Laatste keer dat we elkaar zagen was toen ze ons uitzwaaiden in Opua, Nieuw Zeeland. We doen de laatste klussen en maken alles vaarklaar. De Anke Sophie, die drie uur eerder uit is gevaren, meldt ons over de marifoon dat de golven meevallen. Dat is genoeg om te beslissen los te gooien. De laatste mails en los die trossen! Daar varen we dan, dag Kaapstad, dag Robbeneiland, dag Tafelberg. Indrukwekkend hoe de stad tegen de bergen aangevleid ligt, beschenen door de avondzon bij strakblauwe lucht. We worden uitgeleide gedaan door een stel dolfijnen en heel wat zeehonden en we proosten op een veilige overtocht. De golven zijn inderdaad goed te doen, de boot licht redelijk stabiel door voldoende druk in de zeilen. Als een geoliede machine zorgen we ervoor dat de Deesse weer lekker loopt en dan kunnen we ontspannen; de komende twee weken zullen we op zee zitten. Tijd om alle indrukken van de afgelopen twee intensieve maanden te verwerken.

Vrijdag 29 januari, dag 1: De nacht verloopt goed, hoewel het voelt alsof we in een wasmachine zitten, door de hoge swell uit het ZW en de korte golven uitP1020909 het ZO die door de wind zijn ontstaan. De nacht was fris, zelfs met lange broek en fleece aan. Maar zo gek is dat niet, de watertemperatuur is 14,5 graden. Vandaag is een stralende dag. De wind draait verder door naar het ZO, we hijsen onze favoriete zeil set-up zoals bij voordewindse koersen, en gaan met die banaan. Heel de dag cirkelen er twee albatrossen rond de boot, prachtig om ze zo sierlijk door de lucht te zien zweven zonder het wieken van de vleugels. We hebben een paar uur lang wel 2,5 knoop stroom mee en onze dagafstand is 142 mijl. Het spits is eraf.

Zaterdag 30 januari, dag 2: Prima nacht gehad. We zeilen een voordewindse koers bij zo?n 20-25 knopen wind, het is half bewolkt en de watertemperatuur is gestegen tot 19 graden, waardoor de wind alweer lekker zwoel aanvoelt. Vanochtend heb ik voor de afwisseling het radionetje gedaan, meestal Pieters taak. Leuk om contact te hebben met de andere zeilers die op weg zijn naar St Helena. Ik check alle verse producten aan boord en sta er zelf versteld van als ik uittel dat we 11 soorten vers fruit en 14 soorten verse groenten bij ons hebben, de uien en aardappels niet meegeteld. Verder ligt ons koelkastje vol met lekkere kaasjes, gerookte vis, kip en spek en andere lekkernijen die lang goed zullen blijven. We gaan ervan uit dat het leven op St Helena erg duur zal zijn, dus hebben we de boot goed gevuld met etenswaren en prachtige Zuid Afrikaanse wijnen, waarschijnlijk hebben we tot en met de Carieb genoeg bij ons. Vanavond Thaise curry met verse kip op het menu. Dagafstand: 154 mijl.

Zondag 31 januari, dag 3: Goed geslapen allebei, we zijn alweer helemaal gewend aan het ritme van onze diensten. In het begin van de nacht zijn de sterren en de melkweg prachtig te zien tot de halve maan rond een uur of een opkomt. We genieten er allebei enorm van, om weer lekker onderweg te zijn op open zee, P1020922omringd door het water, dicht bij de natuur. Er daalt een heerlijke rust over ons neer. Pieter eet zich door de stapel ongelezen tijdschriften heen, ik lees eindelijk het boek van Nelson Mandela uit, a long walk to freedom. Indrukwekkend (en tranentrekkend) om zijn verhaal in deze maanden te hebben gelezen, zo vervlecht deze recente geschiedenis zich in m’n geheugen het beste met het land waar we doorheen reisden. En tevens zo triest om van dichtbij te zien hoe het land weer steeds meer in verval is geraakt in de afgelopen jaren. Laten we maar hopen dat er gauw weer een goede leider aan het roer van ZA komt te staan. Met het laatste beetje lauwig water douchen we ons en eindigen de dag met een klassieke cocktail om weer in de tropensfeer te komen. Dagafstand: 156 mijl, dankzij de stroom mee.

Maandag 1 februari, dag 4: 15-20 knopen wind, een rustige zee dus een ontspannen nacht gehad. Op ons scherm zien we schepen met AIS-signaal tot wel 500 mijl weg, maar geen een komt bij ons in de buurt. Bij het ochtend radionetje melden zich nu steeds meer schepen aan die ook onderweg zijn. We merken dat we noordelijker komen, want de zon wordt steeds feller. De watertemperatuur is gestegen tot 23 graden, dus korte broek en T-shirt is weer genoeg, ook ‘s nachts! Vandaag zetten we de hagelnieuwe bimini op, de schaduw ervan is nu weer hoognodig. Bij Joost en Veerle is het nog rustig, ondanks het feit dat de uitgerekende datum al voorbij is, spannend! We zetten een tweede fles bubbels koud. Deze zal morgen opengaan om mijn 41 ste verjaardag te vieren, lekker knus met z’n tweetjes op zee. Vandaag was een heerlijke zeildag, met iets meer wind dan de gribs voorspelden. Waarschijnlijk zullen de komende dagen lichter weer brengen.
Dagafstand: 133 mijl. Ongelooflijk, we zien nu dat we al een derde van de afstand erop hebben zitten! Maar vanaf nu zal het beduidend langzamer gaan door afnemende wind.

Hieronder nog even de foto van het ronden van de kaap, Kaap de Goede Hoop op de achtergrond!