Skip to Content

Logo
Welkom op de website van de Deesse Logo.

Laatste Nieuws

27-08-18 20:03

Wist u al dat onze Déesse te koop staat? Een fantastisch schip met bewezen staat van dienst. Zie onder voor meer details.

3-07-16 10:29

Gisteren aangekomen in Scheveningen. Een hartverwarmende ontvangst door ruim 40 man familie en vrienden op de kade.

2-07-16 12:44

Maasmond gepasseerd. Scheveningen in zicht. Dikke stroom mee. ETA 14.15!

2-07-16 11:20

Om 9.30 door de sluis. Toen 90 minuten beuken in het Slijkgat tegen West 6. Nu weer op zee. Alles volgens schema.

Lees meer korte berichten ->
 

Recentste Verslag

We zijn er weer!

Op 8 juli 2013 voeren we weg uit de haven van Scheveningen, om er eergisteren, op 2 juli 2016 weer binnen te varen. In drie jaar tijd de wereld rond gevaren, een geweldige prestatie en een fantastisch mooi avontuur, we zouden het zo weer doen! Wat was het leuk dat er zoveel mensen waren om  Continue Reading »

Wist u al dat onze Déesse te koop staat? Een fantastisch schip met bewezen staat van dienst. Zie onder voor meer details.

P1030970

Op 8 juli 2013 voeren we weg uit de haven van Scheveningen, om er eergisteren, op 2 juli 2016 weer binnen te varen. In drie jaar tijd de wereld rond gevaren, een geweldige prestatie en een fantastisch mooi avontuur, we zouden het zo weer doen!

SONY DSCWat was het leuk dat er zoveel mensen waren om ons binnen te halen! Het was een pittige tocht, die laatste etappe. P1030932Eerst een dik uur het slijkgat bij Stellendam uit, tegen dikke westenwind  in vissermannen, steile golven op ondiep water door wind tegen stroom, geen pretje. Daarna met windkracht zes de Maasmond overgestoken, op 6 kabel voor een cargoschip langs gevaren, cool. En dan toch dat emotionele moment wanneer we de torens van Scheveningen in de verte zien liggen. Spannend om bij deze wind en golven tussen de havenhoofden door naar binnen te varen, maar direkt daarna het heerlijke vlakke water, de zwaaiende mensen op de havenhoofden links en rechts, vlaggetjes en toeters, geweldig! Jammer dat de havenmeester zn telefoon niet opnam en dat we het marifoonkanaal niet konden bereiken, maar ach, we vonden een plek langs de steiger en hadden daarna een heerlijke middag. Ruim 5o mensen waren gekomen om ons welkom te heten, waaronder 16 kinderen inclusief onze kleine Pim. We hadden er van te voren niet zo over nagedacht, maar de Déesse blijkt ook prima als kinderdagverblijf te kunnen functioneren :)

Wat zaten de moeders daar relaxed in het zonnetje met een glaasje champagne erbij, terwijl de kroost zich onderdeks en in de kuip vermaakte. Wat fijn om al die lieve en vertrouwde gezichten weer te zien. Er zijn wel 10 flessen champagne doorheen gegaan en alle tropisch cake was op aan het eind van de dag.

Daarna uit eten met de moeders, Jan en tante Ria, een waardige afsluiting van onze reis, waarbij we de moeders extra bedankt hebben omdat zij ons het meeste hebben moeten missen, we tante Ria in het zonnetje hebben gezet als dank voor trouwe nieuwskoerier-diensten en we met elkaar hebben geproost op beterschap voor mn vader, die er jammergenoeg niet bij kon zijn.

P1030954

De dag erna heel de dag door nog aanloop gehad, weer 8 lieve mensen terug gezien, zo fijn. En vandaag, maandag, hebben we onze spullen in het huis van Ton en Toos neergezet, de plek waar we de komende twee maanden lekker gaan nagenieten van onze mooie reis. Vanavond hebben we het supergezellig gehad bij Joost en Veerle en eindelijk echt even de tijd gehad om onze nieuwe aanwinst in de familie, stamhouder en kleinzoon Pim te leren kennen, wat een superleuk jongetje!! 1 ding weten we zeker: we gaan de komende jaren weer extra genieten van familie en vrienden om ons heen.

SONY DSC

2016-07-03-PHOTO-00000100 2016-07-02-PHOTO-00000009z

P1030944

P1040008

 

 

 

 

 

Gisteren aangekomen in Scheveningen. Een hartverwarmende ontvangst door ruim 40 man familie en vrienden op de kade.

Maasmond gepasseerd. Scheveningen in zicht. Dikke stroom mee. ETA 14.15!

Om 9.30 door de sluis. Toen 90 minuten beuken in het Slijkgat tegen West 6. Nu weer op zee. Alles volgens schema.

En als je ons “life” zien varen, kijk dan op marinetraffic.com. Vul rechtsboven (bij vessel/port) Deesse in, klik Deesse aan in de lijst en klik op “latest positions”.

Over een half uur varen we weg uit Stellendam. We weten nog niet wat de ligplaats in Scheveningen wordt maar vanaf de Dr Lelykade kun je ons zeker zien binnenvaren. ETA 14.30 Nederlandse zomertijd.

Van Boulogne naar Stellendam. Windkracht 6 en Slijkgat, Goereese sluis en invaren jachthaven in het pikkedonker. Spannende dag dus, maar fijn weer heelhuids in Nederland te zijn. Later vandaag even bij Ruud op bezoek.

ETA (verwachte aankomsttijd) Deesse in jachthaven Scheveningen zaterdag 2 juli, 14.30 uur.
Hou de site in de gaten voor updates in de loop van zaterdag.

Vrijdag 24 juni, dag 8: Terwijl we goede voortgang maken en aan het eind van de dag ten zuiden van Ierland langsvaren, heerst er een wat zakelijke stemming aan boord. We sturen wat zakelijke mails, maken afspraken met toekomstige collega’s, ik ben bezig met eerder starten met werken, nu mn vader is uitgevallen. Niet zo’n goede nacht gehad, mn hoofd zit vol en het is moeilijk om in slaap te komen. Gelukkig haal ik overdag de schade wat in. We blijven lieve mails krijgen met steunbetuigingen en mensen die laten weten dat ze ons komen binnenhalen, zo leuk. Vandaag 132 mijl afgelegd.

Zaterdag 25 juni, dag 9: Weer een matige nacht gehad. Vandaag waait het 15 knopen van achteren, een zonnetje prikt door het lichte wolkendek, we rollen zelfs af en toe een zijde van de serre open voor frisse lucht. We varen onder de Scilly’s door en daarmee het begin van het Kanaal in. Flink meer scheepvaart om ons heen dan gebruikelijk, vooral voor vissers moeten we goed oppassen, die veranderen steeds van richting en als we ze oproepen krijgen we nooit gehoor, waarschijnlijk staat iedereen aan boord onderdeks mee te helpen met de visverwerking. Hoewel we voorrang hebben als zeilboot, moeten we toch heel wat keren uitwijken voor deze boten. Iona is vandaag aangekomen in Falmouth, hun thuishaven waarvandaan ze vier jaar geleden vertrokken. Het gaat niet ideaal met onze zeilende vrienden. Tuuletar moet Falmouth binnengaan ivm motorproblemen, lage oliedruk. Stamper heeft al sinds vertrek van de Azoren motorproblemen, lekkende koppakking en heeft zijn motor continu zachtjes bijstaan, omdat hij deze niet meer zal kunnen starten als hij hem afzet. Vreselijk, 8 dagen lang dat lawaai, we zijn niet jaloers op ze. Ook zij gaan in Falmouth stoppen om de problemen op te lossen. Zen Again zit een paar dagen achter ons en motoren sinds 2 dagen omdat ze nauwelijks wind hebben. Alleen de crew van Anke Sophia maakt het prima, die zijn veilig aangekomen in Camaret sur Mer en vermaken zich goed. Vandaag 139 mijl dichter bij huis.

Zondag 26 juni, dag 10: Vandaag een heerlijke dag die begint met zonneschijn en gebakken eieren met spek. Vooralsnog hebben we duidelijk veel meer stroom mee dan tegen. De zee is glad dankzij de flinke stroom mee en met 15-20 knopen wind van achteren zeilen we heerlijk. We varen onder Dartmouth langs, de plaats vanwaar we drie jaar geleden vertrokken om de Golf van Biskaaie over te steken. We blijven noord van de shipping-lanes, nu echt veel schepen om ons heen. Omdat we vlak langs de kust varen hebben we telefoonbereik, fijn om eens rustig met Cora te praten, makkelijker met een normale verbinding dan per sateliettelefoon, waarop vertraging en stemvervorming zit. Maar zo fijn dat we hem aan boord hebben! Ik krijg mijn vader te spreken, die alweer wat levendiger klinkt, maar nog steeds verward is. De broer van Cora vliegt vandaag naar Nice, ze rijden samen de auto terug naar Nederland vanavond en vannacht en mijn vader wordt maandag naar Nederland gevlogen. We hebben 136 mijl op de teller erbij. In de avond neemt het zicht flink af. ’s Nachts ineens potdichte mist, nog geen 10 meter zicht. En dat terwijl we vannacht het verkeersscheidingsstelsel moeten gaan oversteken. Hartstikke spannend, als op nog geen halve mijl een enorm groot passagiersschip achter me langs vaart, waarvan ik elke minuut de misthoorn wel hoor, maar het schip zelf niet kan zien. We vertrouwen volledig op onze elektronica. Zo fijn te weten dat we een AIS-signaal uitzenden, zodat andere schepen onze positie en koers op hun scherm kunnen zien, net als het feit dat we een zeilboot zijn en dus voorrang hebben, zolang we niet in de shipping-lanes zitten. Als er even wat minder scheepvaart is wagen we het erop, loeven op en steken het verkeersscheidingsstelsel over, alles gaat goed! Als de dageraad zich aankondigt verbetert het zicht.

Maandag 27 juni, dag 11: Vandaag weer een prima zeildag. We verbazen ons erover dat de stroom mee zoveel sterker is in het Kanaal dan de stroom tegen. Mee krijgen we wel 3,2 knoop cadeau, de tegenstroom bedraagt max 1,6 knoop. En dat terwijl ons log wel goed gekalibreerd is, daar ligt het dus niet aan. Nou ja, maakt niet uit aangezien we meer van stroom mee dan tegen houden :)

In de middag wordt het voor het eerst echt zomers, we klappen de tent weg en zitten zowaar heel de middag in t-shirt en blote benen buiten in de kuip, heerlijk! Vandaag 150 mijl afgelegd dankzij de stroom in de goede richting. Op moment van publicatie van deze tekst is het 21.30 uur, we hebben de tijd aangepast aan de Nederlandse tijdszone, en we moeten nog 23 mijl naar de ingang van de haven van Boulogne. De wind zal over een paar uur helemaal verdwijnen voor een dag of wat, ideaal om dan lekker in een haven te liggen, de benen even te strekken, te douchen en te genieten van de Franse sferen met onvermijdelijk een baguette erbij. Daarna weer op pad voor het laatste stukje naar huis, misschien met nog een tussenstop in Duinkerke of Stellendam.

Aankomst in Boulogne om 0.25 uur, 11 dagen en 14 uur onderweg geweest sinds vertrek uit Terceira, Azoren. Aantal motoruren: 42.1 Aantal afgelegde zeemijlen: 1525 waarvan 135 cadeau door de stroming. Prima tocht gehad!